خودرو سورن ELX Turbo دنده ای




ماشین لیزینگی  سمند

تولید سری توربو از موتور ملی (EF7) به سال ها قبل بر می گردد، نخستین نمونه های این موتور با همکاری یک شرکت آلمانی در سال ۸۷ در ایران ارائه شد، اما پس از عرضه نخستین مدل های سمند موتور ملی در سال ۸۹ و با شدت یافتن تحریم ها در سال های بعد، تولید انبوه این موتور به تعویق افتاد.


ماشین سمند سورن مدل تغییر چهره داده شده سمند معمولی X7  و سمند LX است. این اتومبیل نخستین بار بعد از سمند معمولی توسط ایران خودرو عرضه شد.


در بررسی مشخصات ماشین سمند توربو از لحاظ ظاهری و در طراحی بیرونی بدنه و آپشن ها متفاوت است. در تفاوت داخلی که در اتومبیل سمند  جود دارد در تصادفات از درون جمع شده و از آسیب دیدن راننده جلوگیری می کند و از طرفی دیگر صدای موتور کمتر به داخل اتاق ماشین می رسد و تنظیم گودی کمر صندلیهای جلو، داشتن ایربگ در مدل ELX، تنظیم نور چراغ های جلو از داخل، سیستم تهویه مطبوع خودکار و….. داشتن امکانات رفاهی  و ایمنی دیگر باعث شده از سمند معمولی متمایز باشد.


در مشخصات فنی سمند می توان به موتور جدید پرقدرت با فناوری روز دنیا به همراه شتاب و چالاکی بالاتر و آلایندگی و مصرف سوخت کمتر  و مورد پسند بودن جوانان اشاره کرد.


سورن ای ال ایکس توربو در مدت ۱۰ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بر اساس ادعای مسئولان ایران خودرو، سورن توربو شارژ با موتور ۱۷۰۰ سی‌سی هم قدرت خودرویی با موتور ۲۴۰۰ سی‌سی بوده ولی میزان آلایندگی‌اش برابر با آلایندگی اتومبیلی با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است.


در بررسی سمند یک مقایسه ساده بین موتور توربوشارژ سورن با موتور معمولی نشان می دھد با وجود ۳۰ درصد افزایش قدرت و ۴۰ درصد افزایش گشتاور، میزان مصرف ترکیبی آن حدود ۴/۳ درصد کاھش پیدا کرده است.