هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ قبل از ورود به بازار ایران رونمایی شد.
به گزارش اخبار خودرو؛ بعد از آنکه کرمان موتور توانست نمایندگی رسمی شرکت هیوندای را بگیرد و دو خودروی هیوندای i10 و هیوندای i20 را روی خط تولید ببرد، این برند در بازار خودرویی ایران جان تازهای گرفت و به غیر عرضه محصولات روز هیوندای توسط این شرکت، قرار است به زودی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ جدید نیز روانه بازار ایران شود. از این رو برنامه گستردهای برای تست این خودرو توسط هیوندای برای نمایندگان خاورمیانه در شهر صلاله عمان برگزار شد که در آن بیش از ۳۰ خبرنگار از کشورهایی نظیر عمان، امارات، لبنان و یا اردن حضور داشتند و از ایران نیز ۵ رسانه خودرویی به این مراسم اعزام شدند.
روز دوشنبه صبح طی مراسمی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ رونمایی شد که در ابتدا طراحی بیرونی این خودرو به صورت کامل توضیح داده شد.
آقای Minchul Koo مدیر طراحی خارجی هیوندای در مورد سوناتا ۲۰۱۸ صحبت کرد و گفت که در هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ جدید این شرکت به دنبال یک خودروی کاملاً جدید بوده و به همین منظور از طراحیهای روی کاغذ دوباره شروع کرده و در حد امکان بیشترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است. شاید تغییرات بیرونی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ آنچنان زیاد است که نتوان آن را یک فیسلیفت جدید بدانیم و باید این خودرو را یک خودروی جدید از نسل سوناتا معرفی کنیم.
همانطورکه میدانید هیوندای سوناتا YF طراحی جسورانهای داشته و توانست سر و صدای زیادی را به راه بیندازد اما نسل سوناتا LF در ادامه کمی محافظهکارانه شد و آن پیروزی قدیم را تکرار نکرد. اما در هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ دوباره اوضاع فرق کرده و هیوندای شجاعانه این خودرو را کاملاً اسپرت و خشن طراحی کرده و حتی به کوچکترین تغییرات نیز نگاهی ویژه داشته است.
مدیر طراحی هیوندای در مورد جلو پنجره جدید سوناتا ۲۰۱۸ گفت که این طراحی از آبشار الهام گرفته شده و حتی این الهام در قسمتهای دو طرف سپر و در محدوده چراغهای مهشکن نیز دیده میشود. هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ در جلو از امضای جدید هیوندای تبعیت میکند و از این پس تمامی محصولات هیوندای را با همین امضا خواهید دید. در جلو نشان هیوندای به بزرگی قرار داده شده که در حقیقت همانند مرسدسبنزهای کلاس E بازار خودمان در پشت آن سنسور رادار کروز کنترل قرار داده شده است.
البته ناگفته نماند که در مدل توربو که در ادامه در مورد پیشرانه آن صحبت خواهیم کرد، کمی تفاوت ظاهری نیز وجود دارد و به طور مثال جلوپنجره آن مشبک بوده و در عقب نیز زیر سپر یک دیفیوزر بکار رفته است.
در نمای عقب چراغها طوری طراحی شدهاند که بتوان از فاصله بسیار دور مدل این خودرو را به درستی تشخیص داد و حتی محل قرارگیری پلاک نیز تفاوت کرده تا چهرهای اسپرتتر و پویاتری را در این قسمت داشته باشد.
درست است که با توجه به یکسان بودن پلتفرم، باید این خودرو را فیسلیفت سوناتا بدانیم، اما تغییرات بسیار گستردهتر از آن است که بتوان آن را فقط یک تغییر بدانیم و باید اذعان کنیم که با یک خودروی کاملاً جدید روبرو هستیم.
بعد از طراحی آقای Je Been Le مدیر تولید هیوندای در مورد تفاوت های باطنی سوناتا جدید گفت و اشاره کرد که چهار مدل پیشرانه روی این خودرو قابل نصب است. پیشرانههای ۲ لیتری تنفس طبیعی، ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی با سیستم MPi و ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی با سیستم GDi و در نهایت پیشرانه ۲ لیتری توربو با سیستم GDi که همانطورکه اشاره کردیم در مدل توربو ظاهر خودرو نیز کمی اسپرت تر است. در بازار ایران احتمالاً مدل ۲٫۴ لیتری GDi وارد خواهد شد که روی این مدل گیربکس ۶ سرعته خودکار نیز نصب شده است اما جالب است بدانید که در مدل توربو، گیربکس ۸ سرعته پیشرفتهای نصب شده که از نظر بهرهوری در وضعیت بسیار خوبی است و عملکرد مناسبی دارد.
از نظر هندلینگ هیوندای سعی کرده تا با تغییراتی فرمانپذیری این مدل را نسبت به مدل کنونی بهبود دهد. در این راستا با تغییراتی بر روی سیستم فرمان توانسته تا دقت آن را به اندازه ۱۲ درصد افزایش دهد. همچنین با تغییراتی بر روی سیستم تعلیق عقب و قرار دادن قسمتهای آلومینیومی جدید، قدرت آن را به اندازه ۲۱ درصد افزایش داده و باعث شده تا ضربات ناشی از جاده را به صورت بهتری جذب کند و به کابین وارد نکند.
هیوندای معمولاً از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی جزو خودروهای پیشرو در سگمنت خود بوده و در مورد سوناتا ۲۰۱۸ نیز این موضوع صادق است. هیوندای سوناتا جدید به تجهیزات رفاهی مختلفی مجهز شده اما به صورت اختصار میتوانیم به چند مورد اشاره کنیم. ریموت کنترل سوناتا جدید کاربردهای متفاوتی دارد بطور مثال اگر در فاصله حداکثر ۳۰ متری این خودرو دکمه آن را برای ۲ ثانیه نگه دارید، موتور خودرو به صورت خودکار روشن میشود و این وضعیت تا ۱۰ دقیقه ادامه پیدا میکند که برای خنک و یا گرم کردن داخل کابین قبل از شروع استفاده از آن مفید است. همچنین با این ریموت اگر برای ۳ ثانیه پشت خودرو و جلوی درب صندوق بایستید، این درب به صورت خودکار باز میشود که برای مواقعی است که با دستهای پر از کیسههای خرید بتوانید بدون استفاده از دست درب صندوق را باز کنید.
وضعیت هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ در بازار ایران
هنوز قیمت هیوندای سوناتا در بازار ایران مشخص نشده اما مطمئناً این خودروی جدید کرهای باید با خودروهایی چون رنو تالیسمان ، تویوتا کمری هیبریدی، هوندا آکورد و یا کیا اپتیما رقابت کند، رقبایی که هر کدام برای خود اسم و رسمی دارند و بعضی چون کیا اپتیما فروش بسیار مناسبی را نیز تجربه کردهاند. محصولات هیوندای معمولاً در بازار ایران، بازار دست دوم خوبی دارند و برند محبوبی در ردههای مختلفی است و به نظر میرسد که با توجه به چهره جدید و مدرن سوناتا ۲۰۱۸ و امکاناتی که روی آن نصب شده، با قیمتگذاری صحیح کرمان موتور میتواند فروش خود را تضمین کند و با رونمایی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ قبل از ورود به بازار ایران می تواند به رقابت بپردازد.