در سال 1393 سرانجام شرکت ایرانخودرو با خودرو پیکان و متعلقات آن ازجمله وانت پیکان که سالها قابل استفاده بود و خدمات زیادی به صنعت حملونقل ایران عرضه کرده بود، بدرود گفت و سراغ تولید «وانت اریسان» رفت اتومبیلی که متشکل از چند انومبیل دیگر است و حتی میتوان آثار پیکان را در او یافت.
پیشرانهی بسیار قدیمی، اما بهبود یافتهی گازسوز ایرانخودرو همان نمونهی چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱۶۹۶ سیسی که با بازده بسیارکم 86 اسببخار در 5250 دور در دقیقه همراه گشتاور 140 نیوتنمتری، حداکثر سرعت 160 کیلومتر برساعت و شتاب 12 ثانیهای را بهدست میآورد؛ البته در صورتی که از گاز استفاده کنید از اعداد به مراتب ضعیفتری بهرهمند خواهید شد. در کل آریسان قدم خوبی برای ساخت وانت در کشور ما محسوب می شود.
در سال 1393 سرانجام شرکت ایرانخودرو با خودرو پیکان و متعلقات آن ازجمله وانت پیکان که سالها قابل استفاده بود و خدمات زیادی به صنعت حملونقل ایران عرضه کرده بود، بدرود گفت و سراغ تولید «وانت اریسان» رفت اتومبیلی که متشکل از چند انومبیل دیگر است و حتی میتوان آثار پیکان را در او یافت.
در طراحی وانت خودرو اریسان شرکت ایرانخودرو نبود هماهنگی بین تمام بخشها بهشدت جلبتوجه مینماید. و در نگاه اول این خودرو را پژوی 405 میبینیم که بخش عقب آن از ستون b تا در صندوق عقب آن بریده شده است و زمانی که به انتهای اتومبیل میرسیم با چراغهای عمودی بزرگی که کاملا از بی تفاوتی و بی سلیقه گی در دو طرف خودرو قرار داده شده است برخورد میکنیم.
چراغهای جلو خودرو اریسان همان چراغهای استفاده شده در پژو پارس ( فیسلیفت 405) می باشد که بخش پایینی آن بریده شده تا چهرهای مدرنتر به خود بگیرد. در نمای جانبی درهای خودرو ما را یاد درهای 405 میاندازد ؛ با این تفاوت که زههای پلاستیکی وجود ندارند و مورد بعدی آینههای جانبی خودرو هستند که روی بیشتر ساختههای شرکت ایرانخودرو دیده میشوند و از کیفیت مناسبی برخوردارند.
در بخش داخلی خودرو همه چیز بهتر میشود؛ داشبورد جدید شرکت ایران خودرو معروف به داشبورد سوناتایی که البته کوچکترین شباهتی به داشبورد سوناتا ندارد ، اما دارای طراحی مناسبی نسبت به سالهای گذشته است، دریچههای کولر مستطیلی بسیار بزرگ که در بالاترین بخش قرار دارد و به ترتیب سیستم صوتی با قابلیت بخش سیدی MP3 و USB و رادیو، مجموعهی سیستم تهویهی مطبوع دستی و دو ایربگ سرنشین و راننده ازجمله تغییرات اساسی کابین است که البته دستگیرهی درها همان نمونهی استفاده شده در 405 می باشند.
پیشرانهی بسیار قدیمی، اما بهبود یافتهی گازسوز ایرانخودرو همان نمونهی چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱۶۹۶ سیسی که با بازده بسیارکم 86 اسببخار در 5250 دور در دقیقه همراه گشتاور 140 نیوتنمتری، حداکثر سرعت 160 کیلومتر برساعت و شتاب 12 ثانیهای را بهدست میآورد؛ البته در صورتی که از گاز استفاده کنید از اعداد به مراتب ضعیفتری بهرهمند خواهید شد. در کل خودرو اریسان قدم خوبی برای ساخت وانت در کشور ما محسوب می شود.